RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata
pelajaran
:
Bahasa Melayu
Kelas : 1 Efisyen
Tarikh : 3 . April . 2012
Masa : 9.00
pagi – 9.30 pagi (30 minit)
Bilangan
murid : 30 orang
Tema
:
Keluarga
Tajuk :
Kasih Ibu
Standard
Kurikilum : Standard
kandungan:
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang
betul.
Standard pembelajaran:
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk abjad dan
membunyikan
huruf vokal dengan
sebutan yang betul.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata.
Hasil pembelajaran :
Di harapkan pada akhir pelajaran ini murid dapat membaca
perkataan dengan betul.
Sistem
Bahasa : Tatabahasa – kata nama am dan kata nama khas.
Kosa kata
- ibu, guli,dadu,baju, roti,
buku, jari, sawi,
Pengisian
Kurikulum : Ilmu - Pendidikan Moral
Nilai
-
Menghargai dan kasih-sayang
Kemahiran
Bernilai Tambah :
Kemahiran berfikir -
mengecam dan mencirikan.
Bahan
bantu mengajar : bahan
power point, kad suku kata dan kad perkataan
Langkah/
masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
5 minit
|
nyanyian
|
Menyoal murid berdasarkan gambar yang
dipamer.
Meminta murid menyanyikan lagu “Ibu Ratu
Hatiku”
|
Murid menjawab soalan guru berdasarkan
paparan.
Murid menyanyi bersama guru.
|
Penyoalan seluruh kelas
Lampiran 1
Lampiran 2
|
Langkah
1
3 minit
|
Kata nama am
|
Menyoal murid apakah yang di beli oleh ibu
apabila ke kedai dan ke pasar.
Guru mempamerkan gambar-gambar benda yang
selalu ibu beli.
|
Murid menjawab berdasarkan pengalaman
mereka
Murid menyebut nama-nama benda tersebut
dngan betul
|
Bola, baju, susu, roti, buku, sawi, ayam,
cili
Lampiran 3
|
Langkah
2
3 minit
Langkah
3
5 minit
|
Membunyikan hufuf, mengeja suku kata dan
perkataan
Mengeja perkataan
|
Guru meminta murid membunyikan huruf vokal
yang ditunjukkan. Meminta murid mengeja suku kata .
Menunjukkan cara menyambung suku kata
menjadi perkataan.
Meminta murid mengeja perkataan secara
latih tubi
|
Murid membunyikan huruf, mengeja suku kata
dan perkataan mengikut guru.
Murid mengeja beramai-ramai
secara latih tubi
|
Latih tubi mengeja
Lampiran 4
Lampiran 5
|
Langkah
4
10 minit
|
Menulis nama benda
|
Guru meminta murid menuliskan nama-nama
benda berdasarkan gambar di dalam lembaran
kerja.
|
Murid membuat latihan di dalam lembaran
kerja
|
Lembaran kerja
|
Penutup
4 minit
|
Nilai-nilai murni
|
Meminta murid mengeja semula beberapa
perkataan pilihan guru.
Mengingatkan murid supaya sentiasa
menyayangi ibu.
Pesanan untuk membuat kerja rumah.
|
Murid mengeja secara spontan.
Murid mendengar nasihat guru
Murid mengambil ingatan tentang kerja
rumah.
|
Lampiran 6
|
1 ulasan:
ini sangat berguna dan boleh dijadikan sebagai rujukan saya
Post a Comment